Julkaistu: 02.07.2009
Arvostelija: Otto Kylmälä
Pompeii Records
March of the Zapotec and Realpeople-Holland -nimihirviö on Beirutin alias Zach Condonin uusin tuotos. Tämä yhdentoista kappaleen nippu on tupla-EP:n-muotoinen kokoelma kahden erityylisen musiikin näytteitä. Levyn ”A-puoli” March of the Zapotec koostuu miehelle ominaisemmasta Balkanin ja Meksikon musiikkityyleistä muokatuista valssimelodioista kun taas Realpeople-Holland on sitten vähemmän kuultua Beirutia elektron muodossa. Nimikin tulee siitä, että Realpeople oli Condonin alias ennen Beirutia.
Sovitukset ovat näppäriä ja melodiat mukavia, mutta kokonaisuus uupuu. Tietenkin kyseessä on ep, mutta kun herra Condon on julkaissut enemmän näitä vajavaisia ep:tä kuin täyspitkiä, herää kysymys, että kykeneekö Condon edes suuriin kokonaisuuksiin. Levyn alkupuolisko on selkeästi parempi jo siitä syystä että orgaaniset soittimet ja muhkeasti soiva yhtye on vain enemmän miehen juttu. Toinen puolisko jää vain mielenkiintoiseksi kuriositeetiksi, vaikka ensimmäinen kappale voisi jopa toimia ihan tanssilavakontekstissakin. Kappaleen nimi, My Night With The Prostitute From Marseille vaan on kuitenkin aika kinkkinen pala huuttaa toiveena dj:lle korvia huumaavassa melussa.
Siitä välittämättä, kumpi puolista on parempi, miehen suurin ongelma tällä hetkellä on uusituminen. A-puoli on moneen otteeseen kuultu miehen muillakin levyillä ja Condonin lauluääni on tullut ”luovaan” päätepisteeseensä. Miehen olematon lauluskaala alkaa tympimään kun puuroisesta määkimestäkään ei saa mitään selvää.
Silti. Beirut on A Hawk and a Hacksawn ja Devotchkan ohella ollut kiitettävästi rakentamassa amerikkalaisen ja itä-eurooppalaisen musiikin välille valtameren ylittävää siltaa. Tällä hetkellä mieheltä odotetaan vain sitä mestariteosta.
Yhdysvaltalaisen Zach Condonin projekti soittaa itäeurooppalaisilla soittimilla ja meksikolaissävyillä maustettua folkia.
Kotisivut: www.beirutband.com
(Päivitetty 02.07.2009)