Julkaistu: 12.06.2009
Arvostelija: Mika Roth
Prosthetic Records
Kuka ihme jaksaa tätä nykyä enää väkertää instrumentaali-metallin parissa? No ainakin kitaristikaksikko Chris Letchford – Travis LeVrier, sekä rytmiryhmä Jordan Eberhardt (basso) ja Pat Skeffington (rummut), jotka muodostavat yhdessä Scale The Summit nimisen orkesterin. Ja todetaan rehdisti heti alkuun, että herrain jälki ei ole lainkaan hullumpaa.
40 minuuttia on jo laululla ryyditettynä tuhti annos musiikkia, joten vokaalien puuttuessa joutuu urhea nelikkomme entistäkin ahtaampaan paikkaan. Puuttuvia lyriikoita ei kuitenkaan onneksi edes pyritä korvaamaan loputtomilla sooloilla, vaikka kitara kokonaisuuden päällä usein kiemurteleekin, vaan kappaleet saavat hakea rauhassa muotoaan sekä tarkoitustaan. Tyylilajina palvelee sopivasti progressiivinen metalli, ja erityisesti sen kevyempi laita. Carving Desert Canyons onkin enemmän vahvojen tunteiden ja voimakkaiden kuvien virtaa, jossa kuulijalle pyritään välittämään kokonaisvaltaisempia vaikutelmia. Tässä rohkeassa hankkeessa onnistutaan usein, vaikka parissa kappaleessa rönsyily pääsee vähän karkaamaan. Omanlaisensa mestariteos on Glacial Planet, jolla voi nauttia Rushin Alex Lifesonille tyypillisen kaartelevan tyylin sekä myöhempien aikojen rankempien heavyvirtausten (tyyliin Opeth) ongelmattomasta liitosta.
Carving Desert Canyonsin kummalliseen maailmaan sisään päästyään ei voi kuin toivoa, että useampikin rohkea ja riittävän visionäärinen metallimies intoutuisi väkertämään instrumentaali-musiikkia. Kuinka ihanan erilaiselle, persoonalliselle ja raikkaalle tämä kuulostaakaan loputtomien Dream Theater ja Opeth –kopioiden seassa.
Progressiivista modernia instrumentaalimetallia esittävä yhdysvaltalaisyhtye.
Kotisivut: www.scalethesummit.com
(Päivitetty 12.06.2009)