Julkaistu: 03.05.2009
Arvostelija: Nunnu Koskenniemi
Megamania
Kuullessani ensimmäisen kerran 2000-luvun alussa yhtyettä nimeltä Maj
Karman Kauniit Kuvat levysoittimeni hajosi. Se tapahtui seuraavasti. Laitoin levyn soittimeen, enkä oikeastaan tiennyt mitä odottaa.
Silloinen poikaystäväni oli hehkuttanut vokalistia järjettömän
karismaattiseksi puolittaiseksi sekopääksi, jonka lakonisen toteavat
lyriikat olivat nerokkainta tällä vuosituhannella. Tottakai minä
odotin saavani väittämälle vastinetta.
Ensimmäinen kappale oli mielestäni aivan kamala. Mikään ei ollut
kohdallaan. Kitarat sahasivat epämiellyttävästi ja tuo karismaattinen
nero kuulosti mielestäni aivan järkyttävältä laulutaidottomalta
tärkeilijältä, joka todennäköisesti teeskenteli lauluäänensä korkeuden
ja luuli olevansa helvetin fiksu tekemällä typeriä arkihuomautuksia
kuvailevan kryptisen lyriikan sijaan. Olin juuri saavuttanut sopivan
raivon tilan, kun levysoittimestani kuului raks ja siinä se oli, sen
masiinan elämän päätepiste.
Minä kaipaan sitä tunnetta. Tai korjaan, minä kaipaan tunnetta.
Työntäessäni nyt vuosia myöhemmin Maj Karman Salaman (toimivaan)
levysoittimeeni en tunne yhtään mitään. Kappaleet tarttuvat päähän
ainoastaan yllätyksettömyytensä takia ja entisaikojen vittumaiset
koukerot tai raameistaan ulos heittäytyvät melodiakuljetukset ovat
vain haikea muisto. Suurimmaksi osaksi levy kuulostaa elottoman
muoviselta. Meinaan parahtaa itkuun, kun näen YouTubesta nimikkoraidan
musiikkivideolla kohdan, jossa Ylppö vaivaantuneena yrittää löytää
oikeaa asentoa laulaessaan riviä tunnen itseni esineeksi. On
nimittäin aivan kamalaa todeta, että vitsin teho on yhtyeen nykyisellä
linjalla täysin nolla, jos se nyt edes on vitsi.
Ajoittain Ylpön sanoituksissa on edelleen sitä riisuttua kauneutta,
jota vain hän pystyy noihin ulkoasultaan yksinkertaisiin ja
tavallisiin lauseisiin sisällyttämään. Valitettavasti se kaikki
kuitenkin hukkuu jonnekin kuunteluystävällisen yllätyksettömyyden
sekaan, jossa lyriikatkin helposti lipsahtavat tahattoman
pateettisuuden puolelle ja karisma varisee esiintyjistä kuin neulaset
kuivuneesta joulukuusesta. Popahtavalla linjalla Ylpön suurta suosiota
saavuttaneen sooloalbumin jälkimainingeissa keikkuva Maj Karma tuntuu
hukanneen kompassinsa. Yhtye purjehtii ympyrää aluksen miehistön
vilkuillessa kukin omalla vuorollaan ainoata pelastusvenettä. Jäädäkö
vaiko jättääkö laiva?
Tulen surulliseksi ajatellessani, ettei yhtye enää saa minua niin
raivon partaalle kuin silloin, kun levysoittimeni päätti sanoa
sopimuksensa irti ennen albumin ensimmäisenkään kappaleen päättymistä.
Maj Karman Kauniit Kuvat tappoi levysoittimeni ja siitä hyvästä minä
rakastin ja kunnioitin heitä monta pitkää vuotta.
Aiemmin Maj Karman Kauniit Kuvat -nimellä tunnettu yhtye, joka soittaa tätä nykyä melko melankolista ja popmaista suomenkielistä rockia. Vanhemmalla nimellään yhtye työsti viisi pitkäsoittoa vuosina 1996-2003, jonka jälkeen päivitetyllä nimellä varustettu yhtye on noussut suuremmankin yleisön suosiksi albumiensa Sodankylä (2004), Ukkonen (2006) ja Salama (2009) myötä. Maj Karma palasi pitkältä tauolta vuoden 2016 Peltisydän-albumillaan. Yhtyeen vokalisti ja mediapersoona Herra Ylppö on tunnettu myös yhtyeestään Herra Ylppö & Ihmiset.
Herra Ylppö - laulu
Häiriö - kitara
K. Kurittu - basso
J. Savolainen - rummut
Linkki:
Maj Karman Kauniit Kuvat desibeli.netissä
Herra Ylppö & Ihmiset desibeli.netissä
majkarma.fi
(Päivitetty 16.3.2013)
Kommenttien keskiarvo:
Koira olisi puolestani saanut syödä toisenkin kovalevyn.