Julkaistu: 15.03.2009
Arvostelija: Mikko Heimola
Fonal
Uusi Risto ei oikein vakuuta, vaikka olen sitä miten kuunnellut. Vertailun vuoksi, yhtyeen kaksi ensimmäistä levyä lukeutuvat mielestäni tämän vuosikymmenen kermaan. Uuden suunnan hakeminen on Sähköhäiriöllä kuultavissa, mutta hieman ponnetonta - mm. klassisesta psykedeliasta on otettu kyllä vaikute tai kaksi, vaan aika lähelle juurakkoa tämä omena putoaa.
On levyllä oiviakin vetoja. Elävä ihmisjumala on
Diskopallon tyylinen mehevä tanssipala. Ihmeauto KITT on huuruisuudessaan aidosti inspiroituneen oloinen hetki, mutta sen kehittely on jäänyt puolitiehen. Positiivisin yllätys on Hiljaa, hiljaa länkkärimeiningillään. Muuten kuulostaa siltä, että
tuottaja-Risto on innostunut viilailemaan kappaleita liikaa, sillä temppuilua ja kuorrutusta on enemmän kuin viimeksi - mutta silti laulu hukkuu paikoin soiton alle.
Levyn suurin heikkous onkin köppäisissä sanoituksissa, joissa väliin kontataan riman ali perse pystyssä, ja joista on lisäksi kaikonnut se vaivattomuuden tunne, joka aiemmilla levyillä hurmasi. Rivoudet ja hourailut kuulostavat useasti haetuilta ja kovasti pähkäillen syntyneiltä. En halua ajatella, että Riston valloittavuus on
ollut pelkkää yllätyksellisyyttä, mutta tässä vaiheessa uraa konsepti voi yhtäkaikki kaivata pientä uusiksi miettimistä.
Riston kappaleissa kohtaavat herkkyys, suomalaisen miehen angsti, kaoottiset tunteenpurkaukset sekä niin illan viimeiset hitaat kuin rytmikäs discoilu. Nelikon pääasialliseksi musiikkiteemaksi voisi kuitenkin nimetä nyrjähtäneen ja hapokkaan rockin värimaailmoista ammentavan popin, jossa maistuvat jatsahtavat rytmit, levottomat koskettimet ja Risto Ylihärsilän suoraviivainen, persoonallinen laulutulkinta. Hilpeän ja traagisen arkisen tunnemaailman parissa tasapainoilevat sanoitukset ovat vielä soittoakin tarttuvampia. Molemmat puolet yhdistämällä Ristosta saadaan jotain poikkeuksellista.
Linkit:
Ris-To desibeli.netissä
myspace.com/ristoristo
(Päivitetty 14.12.2012)
Kommenttien keskiarvo: