Julkaistu: 17.01.2003
Arvostelija: Ilkka Valpasvuo
3 Deuces
Miles Davisin orkesterissakin vaikuttanut Marcus Miller on toiminut pitkään R&B –tuottajana. Samaan aikaan tämä bassotaiteilija on myös pitänyt yllä taitojaan oman orkesterinsa kanssa esittäen niin omaa kuin jazzin mestarienkin tuotantoa. The Ozell Tapes koostuu kevään 2002 kiertueen nauhoituksista, joista Miller miehistöineen päätti julkaista ”virallisen bootlegin”. Eikä tuota levyn äänitystä voi paljoa käydä kritisoimaan, yhtä hyvin kyseessä voisi olla puhdas studionauhoituskin.
Levy keskittyy pääasiassa komeisiin jazzinstrumentaaleihin vetävällä groovella, joissa Millerin bassotaiteilu pääsee oikeuksiinsa. Tosin basson lisäksi mies ehtii tarttua niin saksofoniin, koskettimiin kuin klarinettiinkin. Michael ”Patches” Stewartin trumpetti sekä Roger Bryanin saksofoni ja huilu ovat myös hyvin kantavia elementtejä. Vähistä lauluosuuksista vastaa vierailevana tähtenä Lalah Hathaway, jonka tulkinta esimerkiksi Will Jenningsin ja Joe Samplen When Your Life Was Lowlla sekä Fugeesinkin uudelleenlämmittelemällä Charles Foxin ja Norman Gimbellin klassikolla Killing Me Softly on nautinnollista kuultavaa. Bändi tulkitsee antaumuksella niin Talking Headsin Burning Down The Housen kuin Miles Davisin So Whatin ja Coltranen Lonnie’s Lamentin, muiden muassa.
Tuplalevy studiotasoista livenauhaa pääasiassa yli kymmenenminuuttisilla jazzin tuuttauksilla on sinänsä nautinnollista kuultavaa, mutta yhtäjaksoisesti kuunneltuna materiaali alkaa väkisinkin jäädä taustamusiikin asemaan. Keikalla vallitseva tunnelma pitäisi itse kokea hikisesti jamitellen. Kotikuuntelussa tupla tarjoilee toki hienon annoksen viihdyttävää jamittelua, mutta esimerkiksi tuplan päättävä yli 19-minuuttinen Miles/Marcus Medley on liikaa vaadittu keskittyneeseen kuunteluun. Jazzin ja bassojamittelun ystäville.
Yhdysvaltalainen basso-taiteilija ja tuottaja.
Kotisivut: marcusmiller.com
(Päivitetty 23.07.2009)