Julkaistu: 08.01.2009
Arvostelija: Ilkka Valpasvuo
Louna-Music
Kirkkaasti korkealta laulava ja rehellisen suoraan mutta runollisten kielikuvien kautta naisen sielunmaailmaan sukeltava tamperelainen laulaja-lauluntekijä Louna Widenius julkaisee debyyttipitkäsoittonsa. Aktiivisesti soolona keikkaillut neito on levyllään liikkeellä taustabändin kanssa, mutta kaikki materiaali kulkee pitkälti Lounan äänen ja oman instrumentaation johdolla. Eli biisit ovat helposti riisuttavissa soolo-muotoon.
Viime vuosina aktiivisesti esiin nousseessa nais-laulaja-lauluntekijöiden joukossa Louna on niitä riisutuimmin ja akustisimmin runolliseen näppäilyyn keskittyviä – ilman suoria viittauksia esimerkiksi pohjois-amerikkalaiseen soul-perinteeseen. Vaikka Lounan instrumenttina on kitaran ohella piano, ei kokonaisuus ole myöskään mitään kohtalokasta piano-poppia, vaikka toki mollisävyjäkin löytyy (esimerkiksi päätösraita Niin häilyvä on aate rakkauden). Lounan musiikin rehellinen pysähtyminen tarinoiden ääreen onkin mukavan persoonallista kaiken kiireen keskellä. Aito tarinoissa ”musiikillisesti eläminen” eli tunnetilojen ääreen istahtaminen onkin yksi levyn vahvuuksista.
Kuinka tarttuvia kappaleita Louna sitten tekee? Sellaista varsinaista instant-koukukkuutta eli samantein mieleenjääviä yksittäisiä sävelkulkuja tai sanallisiakaan oivalluksia Kunhan liike jatkuu ei ainakaan heti ensi kuulemilta tarjoa. Mutta niitäkin löytyy kokonaisuuteen syventyessä eivätkä ne ehkä ole se kaikkein keskeisin juttu. Enemmän vaakakupissa painaa arkinen rauha, harmonisuus ja tummistakin hetkistä kaikaava positiivinen toivon tunne. Sekä sellainen yleinen ilmavuus – biisit hengittävät hyvin. Ja onhan kymmenen biisin kappaletarjottimella etenkin pidemmällä kuuntelulla ylitse muiden-hetkiä, kuten reippaan iloinen Sinä kolmisilmäinen, mainion harmonisesti hymyävä Olenko jo sekä sympaattisesti loikoileva Maailman kaunein laulu.
Louna Widenius on tamperelainen laulaja-lauluntekijä.
Kotisivut: www.lounamusic.com
(Päivitetty 23.12.2009)