Julkaistu: 25.11.2008
Arvostelija: Tuomas Tiainen
272 Records
Hollywoodissa majaa pitävän 272 Recordsin missio on julkaista vähemmän tunnettua tavaraa kovalla volyymilla. Kokoelmia tuuttaava levylafka puskee kiekkoa pihalle hurjaa tahtia, pakattuaan ne ensin täyteen tuoreiden yrittäjien tuotoksia. Tällainen toiminta on analogia nykyisestä uuvuttavasta MySpace-ajasta. Tarkoitus on hyvä: säästää meiltä kuulijoilta tuhansien nimettömien ja keskikertaisten bändien perkaamisen vaivan sekä päästää nälkäisiä artistinalkuja kiinni julkaisukantaan. Tunkua riittää. Räyhäorkkia esittelevän Punk Kills -sarjan tuoreelle kutososalle biisejä ja bändejä on haalittu huikeat 27.
Lähes kolmenkymmenen joskus enemmän mutta enimmäkseen vähemmän hyvän punk-biisin kuunteleminen käy työstä. Tällaiset kokoelmat ovat tärkeitä kulttuurin tallentamisen kannalta (ja tarkoitus onkin esitellä mahdollisimman iso nippu yhtyeitä), mutta niitä kuunneltuaan on entistä vakuuttuneempi siitä, että pelkän soittohalun lisäksi tarvitaan muutakin. Sitä jotain -- lahjakkuutta, energiaa, omaperäisyyttä -- ei suurimmalta osalta löydy riittävästi, mutta kyllä tauhkankin seasta helmet löytää kun jaksaa etsiä.
Punk Kills VI:lla on kohtuuton määrä tylsää keskinkertaisuutta ja laimeutta, mutta onneksi myös jokunen osumakin. Pelin avaa kotimainen tulokas Gokillyourdarlings, jonka kappale The One puskee ilmoja pihalle ainakin laulaja Aki Hahdon keuhkopusseista. Tummanpuhuvan rankka mutta selkeän melodinen biisi etenee hyvällä draivilla. Doll viehättää etenkin naislaulajan ansiosta, mutta bändin maata pitkin möyrivä Sally Lost Her Shoelaces olisi toki kelpo biisi muutenkin. Manfred Manslaughterin kieli poskessa vedetty räkärock TNT Baby hauskuttaa kiekon loppupuolella. Yhteenveto: kolme kolmestakymmenestä ei tässä jalostuksen vaiheessa ole huonosti. Timantit kehittykööt, muu aines saa vaipua takaisin pohjaan.
Kokoelmia koti-Suomesta ja suuresta maailmasta.