Julkaistu: 02.12.2002
Arvostelija: Jari Jokirinne
Glitterhouse
The Walkaboutsin synkkyyteen taipuvainen, mutta pohjimmiltaan aina toiveikkuuteen perustuva musiikki ei ole kotimaassaan (USA) jalansijaa saanut. Euroopassa yhtyeen dramaattisuus on sen sijaan purrut huomattavasti paremmin, yhtyeen ainoa listanotereerauskin löytyy Saksasta The Light Will Stay On -biisin myötä. Samaisessa germaanien valtakunnassa pitää majaansa mainio Glitterhouse -levy-yhtiö, joka on viimeisen parin vuoden aikana ansiokkaasti levittänyt marginaalista ilosanomaansa mm. Califonen ja Buddy & The Huddlen myötä.
Drunken Soundtracks -tupla-cd koostuu alaviitteensä mukaisesti kadonneista lauluista ja harvinaisuuksista. Yleensä tämän kaltaiset sinkkujen b-puolia, cover-versioita ja demoja sisältävät kokoelmat ovat sekaisuudessaan tuskaista kuunneltavaa, mutta Walkaboutsin linja on aina ollut kristallinkirkas - se ei ikinä ole rimpuillut muotivillitysten perässä tai yrittänyt uudistua uudistumisen vuoksi. Yhtye on myös harvinaisella tavalla onnistunut löytämään useimmasta levyttämästään kappaleesta joitain uusia, ennenkuulumattomia sivupolkuja. Esimerkiksi 22-Pistepirkkojen Shot Bayou kuulostaa Walkaboutsien suussa niin luontevalta, että oli pakko kaivaa Bare Bone Nest esiin ja muistella, miltä se alkuperäinen oikein kuulostikaan. Hyvältä, mutta täysin erilaiselta.
Serge Gainsbourg’n 60-luvun tuotannon sorkkiminen ei paperilla kuulosta kovinkaan mielekkäältä. Mm. Lunan aiemmin tyylikkäästi coveroimasta Bonnie & Clydesta paistaa vokalisti Chris Eckmanin pelonsekainen kunnioitus esikuvaansa kohtaan, eikä kappaleen live-taltiointikaan sinänsä pätevän Nighttown Orchestran kanssa mitenkään säväytä. Onnistunutta kokoelmaa yksi missaus ei kuitenkaan upota, sillä Drunken Soundtracks on ehdottomasti vuoden paras ”jämämateriaalin” varaan rakennettu levy.
Tummasävyisten tunnelmien tulkit Seattlesta.
Linkki:
thewalkabouts.com
(Päivitetty 25.11.2011)