Julkaistu: 18.11.2002
Arvostelija: Miika Jalonen
Locomotive Records
Tribuuttialbumit ovat yksi musiikkibisneksen ärsyttävimmistä ja turhimmista
lieveilmiöistä. Usein niitä julkaisevat pienet levy-yhtiöt, jotka yrittävät
pahimmillaam vain kalastella helppoa rahaa ja mainetta houkuttelemalla
tusinaluokan artisteja versioimaan jonkun tunnetun artistin musiikkia. Ainoa
oikea lähtökohta ja oikeutus tribuuttien julkaisemiselle on kunnioittaa
merkittävän artistin tai yhtyeen uraa ja saada sitä kautta ehkä uusia kuulijoita
alkuperäiselle musiikille. Erittäin usein tribuutit epäonnistuvat surkeasti.
Melkeinpä tuntuu, että niille valitaan varta vasten sellaisia tulkintoja ja/tai
artisteja, jotka eivät uskalla tuoda kappaleisiin minkäänlaista omaa näkemystä.
Tällöin kappaleet jäävät pelkiksi hiilipaperikopioiksi vailla minkäänlaista
funktiota. Ylipäätään yksittäiset coverkappaleet saattavat toimia hyvinkin
mallikkaasti jos versioija on rohjennut pureutua omalla persoonallaan
arvostamaansa kappaleeseen, mutta hyvin harvoin kokonainen levyllinen
lainamateriaalia toimii itsenäisenä, ylväänä taideteoksena.
Tällä kertaa tribuuttijulkaisujen soppaan iskee lusikkansa espanjalainen
Locomotive Records, jonka Led Zeppelin-tribuutilla 12 divaritason heviartistia
tempoilee poikkeuksetta onnettomin tuloksin legendaarisen yhtyeen biisien
parissa. Led Zeppelin ponnisti bluesin sielukkuudesta, tällä levyllä bluesia on
vain masentava yleisilme. Yksikään yritys ei ole maininnan arvoinen, vaikka
onkin yllätys ettei puhkiversioitu Stairway to Heaven olekaan niistä huonoin.
Lähes jokainen lurjus yrittää kuulostaa esikuvayhtyeeltään, mikä on tietenkin
täysin tuhoontuomittu yritys jo senkin vuoksi, että Led Zeppelinissä tunnelmalla
ja intensiteetillä oli aivan yhtä tärkeä rooli kuin musiikilla. Ennen kaikkea
Led Zep oli neljän persoonan muodostama yhtye, jonka magia kehkeytyi juuri
näiden tiettyjen henkilöiden vuorovaikutuksesta. Led Zeppelin itsekään ei
kyennyt luomaan eikä esittämään musiikkiaan uskottavasti jos yksikin
ydinkokoonpanon jäsen puuttui, joten onkin melko surkuhupaisaa ajatella miten
siihen pystyisi lauma alasarjojen hevityöläisiä.
On erittäin vaikea uskoa, että kukaan intoutuisi Led Zeppelinin ystäväksi
kuuntelemalla näitä tunkkaisia heviveivauksia, joissa ei ole tietoakaan Led
Zeppelinin ilmavuudesta ja sfääreistä. Silloin kun on kappaleita on yritetty
sovittaa hieman uuteen uskoon, on se tehty tyypillisin suoraviivaistavin
heviklisein. Viimeinen niitti on se, että suurin osa laulajista yrittää väen
vängällä kuulostaa Robert Plantilta Kuvaavaa onkin, että tässä joukossa Grave
Diggerin läpiluku No Quarterista tuntuu virkistävältä ja raikkaalta jo sen
vuoksi, että laulaja mörisee yrittämättäkään revitellä Robert Plantin
rekisterissä (eipä hänellä toisaalta olisi kykyäkään siihen). Jos Locomotive
olisi toiminut viisaasti, olisi se käyttänyt nämäkin rahat erinomaisen Before
The Dawnin ensi vuonna ilmestyvän debyytin markkinointiin.
Kokoelmia koti-Suomesta ja suuresta maailmasta.