Julkaistu: 19.12.2007
Arvostelija: Nunnu Koskenniemi
Suurista sisäisistä muutoksista uuden tiensä löytänyt turkulainen Rendez-Vous on debyyttilevynsä Valta Vaihtuu jälkeen kuin seurauksena levyn nimen johdosta valahtanut suuren Warnerin riveistä pienlevy-yhtiö Extemporechordsin hoiviin, mutta vanhan tuotannon musiikkipätkiä uudempiin tuotoksiin vertailemalla ei radikaaleja eroja ainakaan äkkiseltään löydy.
Levyn mukana tullut tiedote mainostaa yhtyeen tekevän tuoretta rokkia. Jossain määrin rokki on jopa niin tuoretta, että vokalisti Juffi onnistuu kuulostamaan 15-vuotiaalta, juuri äänenmurroksestaan yli päässeeltä juipilta, jolta on laulutekniikka yhtä hukassa kuin vaarin lasisilmä Kauko Röyhkän Paha maa -biisissä.
Sikäli mikäli kappaleet sävellyksellisesti olisivatkin onnistuneita kokonaisuuksia, ei laulun raakuudesta yksinkertaisesti pääse yli millään, vaikka tällaisilla äänillä onkin tehty oikeasti mestarillisiakin levytyksiä. Myös sanoitukselliset ontuvuudet kaivavat joillekin toimiville riffeille kohtalokkaita sudenkuoppia: ”Dägä dägä dää dägä dägä dää / nousuhumala pääni selvittää / Dägä dägä dää dägä dägä dää / en krapulaa koskaan nää.” Jos ei tuon järisyttävämpää sanottavaa ole, niin kannattaako sitten sanoa yhtään mitään?
Levyltä löytyy kuitenkin yksi hyvä biisi, jonka kertosäkeistön koukuttavuuden pystyisi varmasti myymään suuremmankin yleisön mielihyvätarpeisiin. Alaston kaupunki omaa sellaista vakavuutta, jota yhtyeeltä toivoisi löytyvän enemmänkin. Valitettavasti kaikki uskottavuus jää kyseisen kappaleen harteille. Kansilehtisiin painetut hassun hauskat vitsit, kuten Raivotanssi – Panovalssi, sekä mauttomat nahkahousupyllistelyt eivät vain kaikessa korniudessaan ole edes huvittavia.
Turkulainen rock-yhtye, joka on siirtynyt alkuaikojen rappioromantiikka-keskeisestä ilmaisusta kohti modernimpaa suomenkielistä rokkia.
Linkit:
instagram.com/Rentut
facebook.com/Rentut
(Päivitetty 29.5.2023)