Julkaistu: 31.10.2007
Arvostelija: Ilkka Valpasvuo
Bad Taste
Kipakkaa ja melkoisen vinksahtanutta elektro punkkia/surffia/garagea soittava malmölainen kolmikko pistelee jo toisen pitkäsoittonsa kansan kuultavaksi. Jonkinlaista pientä hypeä nostanut, myös tämän syksyn Kickstartissa vieraillut trio maistui muutamalla ensikuuntelulla melkoisen vaivaannuttavalta. Useammalla pyöräytyskerralla alle puolituntisen lätyn ansiot alkavat nousta paremmin esiin. Tätä levyä ei missään tapauksessa voi suositella viilatun soundin ystäville. QYDJ:n kohkaus onkin enemmän riehakkaan biletyksen ystävien nousuhumalaisiin etkoihin soveltuvaa. Pääasiahan tässäkin tottakai on se, että biiseistä pitää löytyä ideaa ja sisältöä. Ja kyllähän tästä muutamaa iskulausetta riehakkaasti toistavasta kaavasta koukkua löytyy, musiikin pitkäikäisyydestä tai kaavan omalaatuisuudesta ei ehkä sitten kannatakaan kauheasti alkaa vatvomaan.
The Rugged Manin vahvistama junnaava Warmachine aloittaa homman hyvin, mutta loppuu ennen aikojaan. Crime Is Ahead Of Technology tiivistää QYDJ:n peruskaavan osuvasti – toisteisia iskulauseita, tiukkaa garagekohkausta elektromausteella, päällekäyvää rouheutta ja melkoista melskausta. Kyllähän tämä vie mukanaan, sitä ei voi kieltää. Livenä voisin olla melkoisen hyvässä liikkeessä. Siksi tämä kolmikko varmasti on buukattu myös Fullsteamin pikkujouluihin 9. marraskuuta.
Mollivoittoisempi ja hivenen iisimpi Bodypoppers, täristen hötkyvä Beat The Boss, riehakas Frank Suicide ja rennommin rullaava Medieval Monsters In The Modern Man jatkavat samaa kaavaa melkoisen yksiuraisesti. Silti käytännössä kaikki levyn biisit onnistuvat koukuttamaan, vaikkakin siis aikalailla muutamaan iskuvariaatioon keskittyen. Vinksahtaneesti vaaniskelevalla fonilla oivallisesti koristettu Police Are Coming nousee esiin ehkä juuri sen takia että siinä on edes yksi poikkeava elementti. Nimibiisi Tools For Foolsista aina Execute The Prankstersiin mennäänkin sitten sillä tutulla kaavalla, vaikkakin kieltämättä hyvällä potkulla. Kream Of The Krapin brittihenkinen vittuilu-höntsyily hymyilyttää ehkä eniten, rautalankaelektroinen Bob Dallas pistää hyvin hauskalla twangillaan jota myös Danger! Fire Kills Children käyttää. Toinen puhaltimilla maustettu raita Thank U 4 Coming on ehkä koko levyn tarttuvin junnaus, joskin myös aivottomin.
Quit Your Dayjobin kakkonen vaatii kuulijaltaan melkoisen hersyvää heittäytymistä. Jos ei ota musiikkiaan turhan vakavasti, on Tools For Fools hetkittäin jopa erinomainen elektropunk-hötkyily. Kyllä meikä tämän tahtiin pistelee tanssilattialla ihan mielellään.
Ruotsin Malmöstä ponnistava trio soittaa kohkaavaa ja vinksahtanutta elektropunkia.
Kotisivut: www.quityourdayjob.org
(Päivitetty 31.10.2007)