Julkaistu: 15.09.2001
Arvostelija: Jari Jokirinne
Virgin
Live-levyjen tarpeellisuudesta lienee kirjoitettu jo kaikki mahdollinen, joten unohdetaan se ja keskitytään vaihteeksi siihen sisältöön.
Ben Harper yhtyeineen on Suomessa jäänyt suhteellisen vähälle huomiolle, vaikka hyviä levyjä on tullut ulos tasaisin väliajoin. Toivottavasti miehen magneettinen sanoma saa täälläkin uusia faneja, amerikan mailla kun Harper tuntuu jopa olevan jonkinmoinen stara.
Live From Mars-tuplaa läpi kahlatessa voi vaikutteita etsiskellä monesta eri suunnasta; Curtis Mayfield, Jimi Hendrix, Tim Buckley, Zeppelin , Bob Marley , Living Colour, näitähän riittää. Hyvistä lähteistä ammentava Harper ei kuitenkaan sorru mihinkään ryöstökalastukseen, vaan pitää rytmin täysin omissa raameissaan, oli sitten kyse hauraan akustisesta folk-tarinasta tai myrskyävästä sähkökitara-merestä.
Keikkatallenteeksi Live From Mars on hämmästyttävän tasapainoisen ja jopa puhtaan oloinen. Ilman yleisön mylvähdyksiä ja vähäsanaisia spiikkejä kuulijan olisi vaikea huomata missä ollaan ja sehän kertookin levystä jo aika paljon. Jälkeäkään "normaalista" konserttitaltiointien tukkoisuudesta jä väkinäisyydestä ei ole. Innocent Criminalsin raaka groove pääsee parhaimmillaan hurjaan laukkaan, esim. Steal My Kisses, Burn One Down ja Like A King ovat ovat moderneja mestariteoksia eivätkä livenä kalpene yhtään studio-versioiden rinnalla.
Cover-biisien valinnat osoittavat yllätyksettömyydestään huolimatta hyvää makua. The Verven mahtihitti The Drugs Don't Work jäljittelee alkuperäistä turhankin tarkasti, mutta Marvin Gayen ajan henkeen sorvaama muovinen Sexual Healing kääntyy ehdottoman upeaksi roots-revitykseksi; jos Gayen alkuperäistulkintaa voisi kutsua himokkaaksi soidinlauluksi, on Harperin versiossa seksin jälkeistä euforiaa ja vapautuneisuutta.
Vaikka live-tallenteiden "toisen luokan" maine onkin osin ansaittua, ei Live From Mars-tuplan arvoa voi vähätellä. Matka The Doorsin
Absolutely Liveen ja Built To Spill in loisteliaaseen live-lättyyn on yllättävän lyhyt.