Levyarvio

Marja Mattlar: Polku

****1/2
Youtube last.fm

Arvioi levyä:

Ohjeet/Säännöt levykommentointiin:
  1. Kirjoita kyseisestä levystä/arviosta/kommenteista.
  2. Vältä mauttomuuksia, kiroilua, epäasiallisuuksia.
  3. Yritä löytää uusi näkökulma, mitä muut eivät ole vielä löytäneet.
  4. Arvio tai sen kommentointi on yhden ihmisen mielipide. Mikäli olet eri mieltä, voit kriittisestikin kommentoida sitä tai vaikka arvioida levyn uudelleen. Muista kuitenkin perustella mielipiteesi.
Mitkä kommentit tullaan poistamaan:
  1. Vain muutaman sanan sisältävät kommentit.
  2. Kommentit, joissa on mauttomuuksia, kiroilua, epäasiallisuuksia.
  3. Kommentit, jotka toistavat aikaisempia kommentteja ja eivät näin ollen tuo mitään uutta.
  4. Tekstit, jotka eivät sisällä mitään kommentointia (esim. 'ihan mielettömän hyvä, osta levy, maailman paras bändi, rakastan eusebiusta, jee!!!!' -tyyppiset tekstit poistetaan).
Muista: Tämä on mahdollisuus piileville kriitikoille astua esiin.
Tähdet:  Muista, että keskivertolevy on **1/2 tai ***. Vain aniharva levy on ***** tai 1/2.
Arviosi:

Halutessasi voit käyttää tekstissäsi myös seuraavia HTML -merkkejä:
<b> <i> <a> <em> <br> <strong> <blockquote> <tt> <li> <ol> <ul>

Kommenttien keskiarvo: ****-

Qsine kommentoi 18.03.2007:
Pisteet: ****-
Marja Mattlar on hartolalainen laulaja-lauluntekijä, jolle sanoitukset ovat olennaisen tärkeitä. Polku on hänen viides albuminsa. Hänen yhteistyökumppaneistaan ja kytköksistään tunnetuin lienee Timo Rautiainen & Trio Niskalaukaus, joka on julkaissut levyillään rock-versioita useista Mattlarin lauluista. ”Rockin” ja ”rock-version” mittapuuna on tässä käytetty sähkökitaraa, muttei epäilystäkään, etteivätkö Mattlarin originaaliversiotkin olisi niinikään rock.



Ensikosketukseni Mattlarin musiikkiin oli hyvinkin herkullinen sattuma, jota en malta olla mainitsematta. Teini olin vielä juu. Tv:stä tuli 90-luvun alkupuolella haastatteluohjelma, jossa keskusteltiin levybisneksen laeista ja musiikin kaupallisuudesta. Vastakkain olivat tuottajapuolta edustanut Lasse Norres sekä independent-osastolta Marja Mattlar. En muista tarkkaan, mihin lopputulokseen ohjelmassa päädyttiin, josko mihinkään, mutta Norresin kommenteista sain sen käsityksen, että Mattlaria olisi pitänyt tuotteistaa enemmän, jotta sinänsä ”ihan kiva” musiikki myisi. Heikompi artisti olisi varmaan ohjelman jälkeen mennyt nokian hihnalle, mutta Mattlar ei vain porskuta edelleen, vaan kroolaa tasaisen mukavasti, mikä on musiikin ystävän kannalta hieno asia.


Musiikkia on hankala kuvata ilman pakollisia vertailukohtia, joista en muuten niin välitä. Mattlarin musiikillisessa otteessa ja oman tien kulkijuudessa näkisin yhtymäkohtia Mikko Perkoilan tuotantoon. Mukana kuulen myös ripauksia Tuula Amberlaa ja Leonard Cohenia, mikä osoittaa, että Mattlar on niin sanotun ”naisartisti” -käsitteen yläpuolella: sukupuoliset lokeroinnit menettävät merkityksensä hänen musiikissaan, jäljelle jää vain hieno ja tärkeä Ihmisen Tekemä Musiikki. Suosittelen lämpimästi aloittamaan Mattlarin tuotantoon tutustumisen kokoelma-cd:stä ”Lintu”, joka kattaa vuodet 1991-2001.


Tällä levyllä suomi kuulostaa kauniilta. Mietityt lyriikat liikkuvat kernaasti luonnonläheisissä, seesteisissä tunnelmissa. Mielikuvista pinnalle puskee ensimmäisenä jonkinmoinen ”fantasia-folk”. Sen verran on eteeristä meininki, että ns. fantasiamusiikin tehojen ylipäätään tulisi joutua etenkin nuoremman kuulijan suurennuslasin alle. Elämme aikaa, jolloin räikeänmustat gootit ja nuoren airasamulinin näköiset wannabe-sopraanot kiljuvat korkealta taakien kitaravallien säestyksellä jo miljoonaan kertaan keksittyjä sävelkulkuja. Vähän on kuitenkin jälleen kerran paljon: kitara- ja jousisävyt vievät avaramielisen kuulijansa metallihelvetin asemesta rauhaisaan tolkien-maailmaan, jossa sormus on jo ehditty viskata hornantuuttiin. Vähäeleisyys muodostaa suuria liikesarjoja. Myös se, että yli kolmeminuuttiset kappaleet toimivat, on hyvän musiikin/levyn tunnusmerkki.



Tummasävyinen, mutta silti eloa ja eloisuutta tarjoava ”Polku” ei päästä helpolla: vastineeksi se kestää -ja vaatii- rajattoman määrän kuuntelukertoja. Itselleni hienoimpia väristyksiä on tähän saakka suonut raita Ajan vartija, joka on täsmästimulointi mielikuvitukselle, kuin suomalainen vastine Twin Peaks -tv-sarjan äänimaailmalle. Pianon kilkkeet kruunaavat raidan jännittävyyden, jännitteisyyden, antaen tärkeää osviittaa siitä, mistä musiikissa on kyse.



Hallitusti hauraan kuuloinen, juuri siksi miellyttävä-ääninen Mattlar tarjoaa kiireetöntä ja ennen kaikkea ainutlaatuista musiikkia valveutuneille ihmisille, jotka tavaratalon cd-laarin ääreen saavuttuaan alkavat järjestellä toisten hujan hajan jättämiä levyjä. Olkoon sitten ”marginaalia”, jos sanoin kuvailla pitää. I don't know much about marginal, but I know what I like!
Artistihaku
Artisti