Julkaistu: 07.02.2007
Arvostelija: Mika Roth
Code666
Italialainen Three Maldoror Kollective, tai TMK kuten ryhmä itseään kutsuu, aloitti uransa joskus 90-luvun hämärissä. Ryhmän ensimmäinen albumi Ars Magika julkaistiin vuonna 1998, minkä jälkeen pitkäsoittoja on ilmestynyt parin vuoden välein. Pilot (man with the meat machine) onkin jo viides albumi, eikä TMK:n ilmaisu ole ainakaan selkiytynyt vuosien saatossa.
Totaalisen irrallisen tuntuiset ja toisiinsa täysin sopimattomat mosaiikin palat muodostavat pakkoliitosten kautta outoja kuvioita, joissa pitäisi kaiketi löytyä jonkinlainen kuvio tai tarina – tai sitten ei. Kolmimiehinen ryhmä ilakoikin post-rockin ihmemaassa täysin estoitta, tarttuen mihin tahansa mikä sattuu vain olemaan ulottuvilla. Rock on kuitenkin vain yksi pienen pieni provinssi TMK:n valtakunnassa. Kaikkein selvimmin aikaansaatu äänikollaasi muistuttaa elokuvia ja ryhmä kuvaakin omaa tyylisuuntaansa nimellä ”cinematic avantgarde music”. Määritelmä on kaikessa epämääräisyydessään sopiva, sillä perinteisen musiikin kanssa tällä kollaasilla ei ole juuri tekemistä.
En helposti lähde runttaamaan näin kokeellista ja rohkeaa tuotosta, mutta kun eri ainesten toisiinsa sotkeminen ja jatkuva loikinta äänimaailmasta toiseen muuttuu iteisarvoksi, ollaan mielestäni hukattu jotain oleellista. Toki tällä tavoin aikaansaadut äänirykelmät ovat tavallaan kiehtovia, mutta silti kaiken taustalla tuntuu vaikuttavan epätoivoinen pakko-outous ja suoranainen tekotaiteellisuus. Kuoret ovat komeat, mutta ainakin allekirjoittaneelle ne kumisevat tyhjyyttään.
Italialainen kokeellista avantgarde / post-rock äänitaidetta synnyttävä kolmikko.
(Päivitetty 07.02.2007)