Julkaistu: 02.08.2006
Arvostelija: Mikko Heimola
Fullsteam
Mitä The Clash, The Pogues ja Mano Negra edellä, sitä Dropkick Murphys,
Flogging Molly ja Gogol Bordello perässä. Muista mainituista poiketen,
Gogolin polttoaine on itäeurooppalainen kansanmusiikki, mutta he
tulkitsevat sitä esikuviensa mallin mukaisesti: mollisointuista viulu- ja
haitarirytyytystä säestävät rokkikitarat, rummut ja kuoroa leikkivät
huutosakit. Ja laulaja Eugene Hützin laulutyyli seuraa vahvasti Shane
McGowanin rupisissa jäljissä.
Levyn alkuun on sijoitettu muutama räväkkä renkus, parhaasta päästä Not a
Crime, joka sukkuloi Mano Negran tahdilla jamaikan ja ukrainan välillä.
Mutta loppulevy liikutaan yllättäen hieman vaihtelevammissa ja
rauhallisemmissa tunnelmissa - vaikka näissäkin biiseissä saatetaan
yllättäen intoutua rymyämään. Esimerkiksi Immigrant Punk on täysiverinen
Clash-dub (ja myös levyn viehättävimpiä raitoja). Kiitos tuottaja Steve
Albinin ammattitaidon, kaikki biisit on saatu toimimaan, huolimatta
soitinten määrästä ja vaihtelevista soundeista.
Vaikka yltä on luettavissa kritiikkiä bändin perimmäistä omaperäisyyden
puutetta kohtaan, on samalla todettava, että aivan tällaista revittelyä ei
ole aiemmin kuultu kuin ehkä joidenkin modernimpien klezmer-artistien
levyillä. Lisäksi, lähinnä kännisenä livemusiikkina toimivista Murphyistä
ja Mollyistä Gogolin erottaa biisimateriaalin kiitettävä laatu ja
vaihtelevuus. Tosin tämä yli tunnin mittainen levy kyllä paranisi, jos se
olisi hieman tiiviimpi.
Mutta ennen kaikkea tällainen musiikki on luotu live-olosuhteisiin. Minua
harmitti jo ennakkoon Gogolin Ruisrock-keikan missaaminen. Toisen kerran
se harmitti, kun katselin kuvia ja kuulin kommentteja sieltä. Ja kolmannen
kerran, kun kuuntelin tätä levyä.
Mustalaispunkia New Yorkista.
Linkki: www.gogolbordello.com
(Päivitetty 08.06.2010)