Julkaistu: 19.04.2006
Arvostelija: Janne Kuusinen
Universal
80-luvun jälkeen kovin epätasaisesti rummuttanut popimman funkin duracellpupu Prince Rogers Nelson jatkaa timmeissä ja hikisissä tunnelmissa, joita Jehovan todistajuus näyttää jarruttavan korkeintaan lyriikoiden osalta. Tummahipiäisten legendamuusikoiden ”soittorinki” jatkuu tälläkin levyllä: mies itse on käynyt soittamassa viime vuonna Stevie Wonderin levyllä, nyt hänen vierainaan ovat mm. Maceo Parker ja ilmeisesti prinssin jonkinasteinen suojatti Támar, josta tulee mieleen desinfioitu, Espoossa asuva Betty Davis. Sori.
Viime vuosina olen oppinut odottamaan Princeltä hyvin epätasaista kokonaisuutta, tyytymään siihen, että jokaisella hänen levyllään on aina se pari-kolme endorfiinit liikauttavaa napakymppiä. Nyt liikutaan parhaimmillaan tuhdeissa tanssirytmeissä, torvi-infernoissa, matalissa taajuuksissa ja latinohurmoksessa. Välillä palataan selvästi 80-luvun kulta-aikaan mm. Lolitan myötä, joka on kuin Head-hitin jatko-osa. Mestarillakin toki on heikot hetkensä, mikä kuuluu vocoderin käyttöön sortumisen myötä. Mainio sinkkuhitti Black Sweat kiteyttää mielestäni kolmeen minuuttiin ja yhteentoista sekuntiin sen, mistä Princessä on kyse: kompakti kappale koostuu lähinnä ennakkoluulottomasta syntikkasoundien käytöstä, mojovista rumpusaundeista – ja siitä jumalaisesta, räjähtämäisillään olevasta falsettiäänestä. Loppupuolella sitten tapahtuu se tuttu princelevy-notkahdus, joka saa ryhtiä vasta, kun viimeinen raita Get On The Boat lähtee rullaamaan.
3121 tarjoaa vaihtelevan, äärimmilleen tuotetun kokonaisuuden, joka tuntuu kuitenkin hiukan koherentimmalta kuin esimerkiksi tätä edellinen levy Musicology. Mystiset kannet ovat tietenkin taas oma lukunsa. Ne ovat jo kauan olleet niin toiselta planeetalta, että niistä voisi vaivatta repiä merkityksiä vähintään lisensiaatintutkinnon verran.
On koulukunnasta kiinni, paljonko kuulija haluaa funkina markkinoituun musiikkiin niin sanottua ”rupisuutta” tai ”rosoa”: itse olisin kaivannut kappaleisiin hankalasti määriteltävää rohkeaa hulluutta, joka olisi peittänyt tämänkertaisen varmanpäällepelaamisen kuuloisuuden. No, joka tapauksessa olisin jo tässä vaiheessa valmis väittämään, että 2000-luvun Prince on aavistuksen parempi ja ajattomampi kuin 90-luvun Prince/Symbol jne jne. Vaikkei sitä täydellistä levyä koskaan taida mieheltä tulla, on tältä nykyiseltä, taiteellisesti vapaalta Princeltä luvassa varmasti vielä monta kutkuttavaa, munahien tuoksuista yksittäistä hittiä!
Prince Rogers Nelson (1958-2016) oli funkia, rockia ja poppia vaihtelevin tuloksin yhdistävä kauhukakara, joka jätti harvoin kylmäksi. Toisille hän oli nero, toisille vastenmielisesti kirkuva pätkä. Paikkansa populäärimusiikin historiassa ovat kuitenkin lunastaneet ainakin hänen kappaleensa Purple Rain, Kiss ja Sexy M.F. Värikkäiden uravaiheiden (mm. levy-yhtiösotkujen ja artistinimen muutosten) jälkeen hän oli päätynyt 2000-luvulla Jehovan todistajaksi, mikä kuului myös hänen myöhemmässä tuotannossaan.
Linkki:
prince.org
(Päivitetty 22.8.2017)
Kommenttien keskiarvo: