Julkaistu: 29.01.2006
Arvostelija: Ilkka Valpasvuo
BV2
23-vuotias newyorkilainen Dave Longstreth julkaisi kolmannen Dirty Projectors-albuminsa Getty Address keväällä 2005. Maestron Glitch-oopperaksi nimeämä musiikki vakuutti suomalaisen indielafkan Bad Vugumin levymogulin Heikosen nähtävästi siinä määrin, että levystä piti lohkaista viiden biisin kokonaisuus myös Suomen markkinoille.
Ep alkaa monipuolista ja vinoa elektro-maailmaa klassiseen orkesteriin, taputuksiin ja psykedeeliseen lauluun laiskasti yhdistelevällä I Will Truckilla. Hommaa mutkistaa vielä naiskuoro-osiot. Levyn teemana kulkee tarina, jossa Eaglesin Don Henley seikkailee Hernan Cortezin ja Montezuman kanssa konkistadori-aikojen Amerikassa. Longstreth esittää oopperassaan itse Henleyn roolia, Lucy Greene tarjoaa äänensä Sacagawea Petrillolle. Ihan ilman peyotea ja muita psukedeelejä ei tätä tarinaa läpi käydä, sen verran epätodellisia äänimaailmoja DP käyttää. Torvilla starttaava Not Having Found lähtee rullaamaan vauhdikkaammin hilpeästi tikittävällä tahdilla. Daven laulu on jopa edellistä laiskempaa psykedeliaa, kuulautta luodaan elektromaailman vastapainoksi muun muassa eteerisillä huiluosuuksilla. Jolly Jolly Jolly Ego humisee rauhallisemmin, biisin hienosti falsettiin kaartuva kertsi on levyn mieleenpainuvimpia vokaalisuorituksia. Kiire ei tunnu olevan, vaan biisi sykkii kaikessa rauhassa ja onkin lähempänä klassista sävellysteosta kuin perinteisintä pop-melodiaa. Vähän vastaavanlaista kokeilevaa äänimaailmaa löytää muun muassa Björkiltä, joskin Dirty Projectors kaartaa kauempana radioystävällisestä kaavasta.
Time Birthed Spilled Blood antaa tilaa selloille ja hienovaraisesti uhkailevalle äänimaailmalle. Lehmänkelloa, falsettia ja huminaa. Tasapainon biisiin luo pitkälti Greenen toteava laulu. Finches´ Song At Oceanic Parking Lot päättää homman tältä erää nykien kaikessa rauhassa kuin jumiin jäänyt kaitafilmi. Heikonen tarjoilee saatteeseen sellaisia sanoja kuin avantgarde, taikasienet ja kirkkokonsertti. Noihin kun vielä lisää sanat humina, elektro, falsetti ja ooppera, niin pääsee sisään Getty Addressiin. Jotain aivan muuta.
Newyorkilainen Dave Longstreth luo musiikki-oopperoita, joissa humiseva elektro kohtaa klassisen orkesterin kielet ja puhaltimet, falsettiin taipuvan laulun ja rutosti psykedeliaa.
Linkki:
dirtyprojectors.net
(Päivitetty 19.3.2017)