Julkaistu: 11.07.2005
Arvostelija: Ilkka Valpasvuo
EMI
Suhtauduin ensikuulemalta Coldplayn kolmoslevyyn todella kriittisesti. Siis tämänkö nyt pitäisi olla se maailman odotetuin levy maailman kuumimmalta pop-yhtyeeltä? Juttujen ja mainoskampanjan perusteella sekä bändi että markkinat tuntuivat olevan hiukan liiankin yksissä tuumin nostamassa Coldplaytä 2000-luvun U2:seksi. Levy taas kuulosti lähinnä hyvin tehdyltä peruspopilta. Olivatko markkinamiehet tehneet sen taas? Jälleenkö yksi tyhjä hype-kupla?
No ei, useamman pyöräytyskerran jälkeen Chris Martinin haavoittuvan, osuvasti taittuvan äänen ja isosaundisen pianovetoisen stadionpopin muodostama kaava alkoi nostaa pisteitään. Hitit, kuten jollottelusta hienosti maalailevaan sytkäritunnelmointiin ja jopa kiivaaseen kitarointiin kasvava Fix You, upeasti vinguttava, harmonisesti haikeileva Talk sekä eteerinen, Kate Bushin Running Up That Hill -klassikon kierosti mieleentuova Speed Of Sound nousevat jo muutaman kuuntelun jälkeen levyn muuten melko tasaisesta massasta. Myös päätösraita Twisted Logicin vinoileva junttaus miellytti minun korvaani, samoin kantrahtava piilobiisi. Näillä budjeteillahan olisi suuri kummastuksen aihe, jos levylle olisi oikeasti huonoja biisejä päätynyt. Silti, hämmästyttävän monta perusrallia levyltä löytyy. Hiukan ohi lipuvia, snadisti mitäänsanomattomia – kosketuspinta ja tarpeellinen rikkonaisuus puuttuvat.
Kuten sanottu, ei tältä levyltä huonoja biisejä löydy. Rauhoittavaa, taitavasti tehtyä ja komeasti orkestroitua isosaundista poppiahan tässä on 12 raidan edestä. Hivenen silti maistuu varman päälle pelaamiselta. Todellinen haastavuus puuttuu ja hittimateriaali mahtuu yhden käden sormiin. Eli ei missään nimessä kiitettävä suoritus.
Vuonna 1996 perustettu brittiläinen, pianovetoista stadion-poppia soittava poprock-nelikko, jonka juuret ovat Lontoossa.
Chris Martin - laulu ja piano
Will Champion - rummut
Jon Buckland - kitara
Guy Berryman - basso
Kotisivut: www.coldplay.com
(Päivitetty 28.12.2021)
Kommenttien keskiarvo:
Eniten itseäni kyllä hämmästyttää levyn suuri suosio, mm. suomessakin listaykkösenä. Kertokaa, mitkä elementit tästä niin suosittua tekevät? Hä?
Coldplayn kaksi ensimmäistä keikkui kovin monen toimittajan vuoden levy -listoilla. Ja kun mietitään sitä, kuinka yhtyeestä tuli suosittu, luulen että Coldplayn kohdalla kyseessä on juuri hienot kappaleet ja erityisesti loistava solisti (jota kyllä sittemmin markkinoitiin raivokkaasti). Kun media löysi yhtyeen ei kai kukaan voinut olla huomaamatta tätä seikkaa. Kun Coldplaysta tuli suosittu, alettiin yhtyettä kritisoida sen omilla vahvuuksillaan, joista tuli kyllä paikoin rasittavia maneereita (Martinin falsetti). Asenteiden muuttuminen kertonee siitä, kuinka musiikki on aina sidoksissa sosiaaliseen toimintaan ja erottautumiseen. Eliitti ei voi erottautua kuuntelemalla koko kansan musiikkia. Laajat markkinat ovat silloin selvä peruste kritiikille. Jos Coldplay tekisi seuraavaksi oman Kid A:nsa, ja karkoittaisi suuret massat tiehensä, ylistäisivät toimittajat luultavasti yhtyeen kykyä kuullostaa humaanilta keinotekosesta ja haastavasta ulkokuoresta huolimatta.
Chris Martinin kyky löytää hienoja ja tuoreelta kuullostavia melodioita ei ole kadonnut minnekkään. Mm. Talk, X&Y ja Speed of Sound ovat sävellyksenä aivan vanhojen hittien veroisia. Yhtye on aina ollut kappaleissaan perinnetietoinen, ja suurin ansio onkin yhtyeen luomassa soundissa ja kappaleiden tekstuurissa. Bändin draaman taju on kuitenkin karannut käsistä ja se on kuin räätälöity stadioneille. Lähes jokainen kappale venyy liian pitkäksi ja sisältää hempeän halailu väliosan, joka maistuu kieltämättä liian tarkoin harkitulta ja yllätyksettömältä.
On kuitenkin hyväksyttävä, että rockmusiikki on puhtaan kaupallista, kuten on kaikki muukin. Kun artistit valtaavat laajempia markkinoita on heillä erilaisia keinoja puolustaa uskottavutta. Coldplay on valinnut humanismin. Eri asia on, että saavuttaako yhtye mukavuudenhaluuisella, mutta laadukkaalla stadionrokilaan haluamaansa tavoitetta.
Uskon kuitenkin, että tähän en kyllästy!
"Köyhänmiehen Clocks" Speed Of Sound ja Fix You ehkä suurimmat suosikit levyltä.
Varmaa laatua mutta ei mitään elämää suurempaa.
Ainakin levyn jenkkiversio on suojattu siltä varalta, että kuluttajalla saattaisi olla joku muu kuin vimpan päälle normaali cd-soitin.
- http://www.boingboing.net/2006/01/01/coldplays_new_cd_has.html
Kivakiva.
Sen sielu on pesukarhutaivaassa.
Häntä lyö sateen tahtiin asfalttiin tahtia, siltä se kuulostaa.