Julkaistu: 23.02.2005
Arvostelija: Kari Koivistoinen
Universal
Muusikot valittavat monesti, että toimittajien pitää tunkea bändejä aina johonkin kategorioihin ja verrata muihin virkaveljiin. Joskus tulee kuitenkin vastaan yhtyeitä, joiden musiikkia on vaikea sanoin selittää, puhumattakaan siitä, että pitäisi verrata johonkin toiseen bändiin. The Mars Voltan ensimmäinen levy oli ehdottomasti omaperäinen, mutta Frances The Mutea tehdessä on mopo lähtenyt lopullisesti käsistä. Tässä ei sinänsä ole mitään pahaa, sillä arvaamattomuus, epäkaupallisuus ja haasteellisuus tekevät tästä levystä juuri niin hyvän kuin se on. Jos tätä ärsytyskynnyksen rajoilla keikkuvaa tajunnan laajentajaa pitää jotenkin kuvailla, niin se vaikuttaa ensi kuulemalta Musen ja Led Zeppelinin risteytykseltä.
Sekä bändin debyyttialbumi De-loused in the Comatorium, että tämä uutukainen ovat saaneet inspiraationsa kuolleesta ihmisestä. Frances The Muten tapauksessa inspiraation lähteenä oli edesmennyt bändikaveri Jeremy Ward ja päiväkirja, jonka hän aikanaan löysi auton takapenkiltä. Päiväkirjan kirjoittaja etsi oikeita vanhempiaan ja Jeremy löysi itsensä tästä kirjasta. Levy koostuu viidestä biisistä, joista kolme on jaettu useampaan osaan ja ensimmäinen biisi on jo kolmetoista minuuttia pitkä. Musiikkityylit vaihtelevat kovin hilpeästi. Välillä kaahataan hyperaktiivisella raivolla, välillä rauhoitutaan sooloilemaan ja jotta homma menisi liian vakaksi, väliin tungetaan latino-rytmejä ja linnunlaulua. Vaikutteita on niin progesta, punkista, funkista, heavysta kuin jazzista. Hirveätä spektaakkelimeininkiä, mutta mikäs siinä, kun homman hoitaa näin hyvin.
Tämä perheen tärkeydestä kertova levy on epäilemättä erinomainen, vaikkei se bile-levyksi taivukaan. Ensi kuulemalta jää toki miettimään, että kompastutaanko tässä nyt omaan näppäryyteen, mutta homma pysyy kasassa loppuun asti. Kyseessä on kokonaisuus, josta yksittäisten kappaleiden nostaminen esiin ei ole mielekästä. Eniten levyssä hämmästyttää kuitenkin se, että se onnistuu kaikesta trippailusta, sooloilusta ja hankaluudestaan huolimatta kiinnostamaan niin vietävästi. Niinpä Frances The Mute viekoittelee kuuntelijaa palamaan levyn ääreen yhä uudelleen ja uudelleen. Lopuksi mainittakoon, että levyllä vierailevat mm. John Frusciante kitaroineen ja Flea trumpetin kanssa.
Yhdysvaltalaisen The Mars Voltan musiikissa kuuluu vaikutteita niin progesta, punkista, funkista, heavysta kuin jazzista. At The Drive-Inin raunioista noussut nelikko yhdistää omalaatuisella tavalla hardcorea, psykedeelistä rockia ja free jazzia. Yhtyeen kakkoslevy Frances The Mute kuulostaa "Musen ja Led Zeppelinin risteytykseltä".
Linkki:
themarsvolta.com
(Päivitetty 13.7.2013)
Kommenttien keskiarvo:
Hyvä, jos jollekin Frances The Mute avautuu tekijöiden toivomalla tavalla, mutta minulle ei niin ainakaan vielä ole käynyt.